Monday, 24 November 2014

Ada Apa dengan Pluralisme?

Alhamdulillah saya telah berpeluang ke ceramah Tafaqquh Fiddin yang disampaikan oleh Ustaz Fauzi Asmuni yang cukup saya kagumi isi-isi ceramahnya yang begitu bernas. Kali ini saya ingin berkongsi apa yang saya dapat dari ceramah beliau, iaitu pluralisme yang digarap sedikit sebanyak oleh saya. Moga bermanfaat buat pembaca.

Antara fahaman pluralisme adalah menganggap Islam adalah produk yang tidak sempurna pada masa sekarang. Sedang Islam telah disempurnakan sejak 1400 tahun dahulu. Perintah-perintah seperti menutup aurat, solat, hukum hudud dan lain-lain masih lagi sama sehingga sekarang. Tiada perubahan kerana telah pun disempurnakan sejak diutus junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Bagi liberal (liberalisme dengan pluralisme adalah fahaman dari akar yang sama)pula Islam tidak akan sempurna sampai bila-bila. Sebab itu, mereka tidak akan memberi peluang kepada semua agama terutama agama Islam untuk campur tangan dalam urusan peribadi kerana asas fahaman mereka adalah sekularisme. Mereka akan menolak penganut hindu ke kuil, penganut buddha ke tokong, penganut kristian ke gereja, penganut Islam ke masjid. Urusan dunia seperti ekonomi politik, sosial, perundangan dan lain-lain tidak boleh langsung melibatkan agama.

Antara ciri fahaman pluralisme adalah kebenaran adalah bersifat relatif. Relativisme adalah menganggap semua perkara adalah betul, tiada yang salah atau erti kata lain relativisme adalah tiada kebenaran yang mutlak termasuk Islam! Jadi tiada yang salah dalam mana-mana kefahaman agama. Itulah kesesatan pluralisme dalam agama Islam!

Barat menerima fahaman liberalisme yang menggunakan hanya akal untuk menilai sesuatu. Ia bermula dengan Zaman Gelap di Eropah iaitu gereja sebagai pemerintah tertinggi. Rakyat begitu tertekan dengan pentadbiran gereja yang mementingkan diri sendiri sehingga mereka tidak dapat hidup dengan bebas termasuklah dalam beramal dengan ilmu pengetahuan. Manakala, pada masa itu, ilmu pengetahuan berkembang pesat di kawasan pemerintahan Islam. Sehingga berlakunya kebangkitan Eropah. Rakyat bangkit dan menolak sistem gereja sehingga timbul fahaman modernisme. Liberalisme lahir daripada fahaman inilah. Sedangkan maksud liberalisme adalah ingin membebaskan manusia dengan cengkaman agama.

Fahaman modernisme yang mengguna akal untuk menilai sesuatu iaitu kononnya dengan pemikiran rasional, menggunakan akal semata, perkara yang boleh dirasai pancaindera dan terlalu mengagungkan teknologi ciptaan manusia. Oleh hal tersebut, sekarang mereka boleh menerima homoseksual yang dikatakan merupakan kebenaran yang bersifat  relatif, berbeza dengan fahaman gereja dahulu yang sebenarnya mereka menolak gejala homoseksual. Dalam pluralisme menerima semua agama seperti agama hindu, buddha, kristian, dan lain-lain termasuk juga agama yang tidak percaya dengan kewujudan tuhan atau ateis. Sedangkan mana ada agama yang tiada tuhan.

Ramai yang salah anggap dengan pluralisme sehingga ada orang Islam yang menyokong  dengan fahaman ini kerana menganggap pluralisme adalah dengan hanya mengakui kewujudan agama-agama dan toleransi antara agama. Hakikat sebenar yang diinginkan oleh pencipta fahaman ini adalah pluralisme bukan sekadar toleransi tapi meyakini semua agama adalah benar. Sedangkan fahaman ini merupakan fahaman yang kufur yang boleh menjejaskan aqidah tauhid seseorang.

Di Malaysia, kekeliruan ini juga berlaku. Keliru dengan fahaman dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Ibn Qayyim mengenai isu neraka yang akhirnya akan musnah. Mereka menafsir, semua orang dari neraka tidak kira apa latar belakang agama mereka, akhirnya akan masuk syurga. Jadi kesimpulan sesat yang dibuat mereka adalah semua agama adalah betul. Sedangkan Ibn Qayyim tidak pernah mengatakan bahawa penghuni neraka semuanya akan masuk syurga. Dalam al-Quran pun Allah SWT menyebut dengan jelas: "Masukilah pintu-pintu neraka Jahannam kekalah kamu di dalamnya; maka seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong takbur ialah neraka Jahannam." Surah Ghaafir ayat ke-76.

Kefahaman kafir bagi kebanyakan muslim untuk terus bertoleransi dengan orang kafir walaupun orang kafir itu terang-terangan menghina Islam;  betul-betul kafir dan belum Islam. Tapi mereka yang belum Islam kalau meninggal dunia tetap juga dikatakan kafir. Contoh isu mendiang Karpal Singh. Ramai yang mempertikaikan agamanya dan kedudukannya selepas meninggal dunia. Mendiang merupakan sarjana, faham dengan agama-agama dunia kecuali Islam, kerana memiliki akal tapi tidak proses dengan baik, tambahan pula mendiang tinggal dalam persekitaran Islam, kenapa masih tidak menerima Islam semasa hayatnya? Yang paling mengejutkan dikatakan mendiang sebenarnya syuhada! Bagaimana yang bukan Islam dapat ‘title’ syuhada? Title yang didambakan oleh semua muslim yang sejati?

Sebenarnya hidayah untuk seseorang kafir untuk masuk Islam tidak begitu sukar. Cukup dengan hanya dia melihat syiar Islam yang tertegak di muka bumi ini dia dah boleh menerima Islam. Kerana apa? Kerana dia memiliki akal untuk berfikir dan kita tidak perlu berdebat kencang dengan mereka. Sebab tu Islam itu mudah. Manusia yang menyukarkannya. Cuba kita hayati ayat al-Quran berikut yang bermaksud:

"Dan apabila dikatakan kepada mereka" Turutlah akan apa yang telah diturunkan oleh Allah" mereka menjawab: "(Tidak), bahkan kami (hanya) menurut apa yang kami dapati datuk nenek kami melakukannya". Patutkah (mereka menurutnya) sekalipun datuk neneknya itu tidak faham sesuatu (apa pun tentang perkara-perkara ugama), dan tidak pula mendapat petunjuk hidayah (dari Allah)?" (Al-Baqarah:170)

"Dan bandingan (orang-orang yang menyeru) orang-orang kafir (yang tidak mahu beriman itu), samalah seperti orang yang berteriak memanggil binatang yang tidak dapat memahami selain dari mendengar suara panggilan sahaja; mereka itu ialah orang-orang yang pekak, bisu dan buta; oleh sebab itu mereka tidak dapat menggunakan akalnya." (Al-Baqarah:171)

Poin utama di atas adalah akal! Walaupun mereka (rujuk ayat di atas) hanya mengikut nenek moyang mereka, mereka tetap juga dikira bersalah kerana mengikut sahaja tanpa menggunakan akal untuk mentafsir sama ada betul atau tidak perbuatan mereka ikut nenek moyang mereka. Tidak menggunakan akal juga dikira satu kesalahan!

Pluralisme juga sangat bertentangan dengan ajaran Islam. Pada fahaman saya, pluralisme tidak boleh menerima eksklusiviti sesebuah agama apatah lagi agama Islam. Islam merupakan agama yang menitikberatkan akal sehingga pemakanan dan aktiviti harus dijaga agar tidak memberi kesan yang mudarat kepada akal. Kita tengok kerajaan Islam yang begitu hebat suatu masa dahulu sehingga dapat menguasai dua per tiga dunia, tidak tidak hanya mentadbir orang Islam tetapi juga bukan Islam. Walau bagaimanapun, rakyat yang bukan Islam, walaupun tidak memeluk agama Islam, mereka tetap tunduk dengan pemerintahan Islam serta merendah diri. Tapi kalau mereka masih berdegil, Allah menyeru supaya memerangi mereka sehingga tiada lagi fitnah (lihat maksud ayat di bawah). Mereka juga bebas mengamalkan agama masing-masing. Tidak seperti pemerintahan di bawah kristian dahulu yang langsung tidak memberi peluang orang Islam terus kekal dengan agama Islam. Sebaliknya memberi pilihan bunuh atau murtad. Kejamnya tindakan mereka!

“Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah agama itu seluruhnya (bebas) bagi Allah semata-mata. Kemudian jika mereka berhenti (dari kekufurannya dan gangguannya, nescaya mereka diberikan balasan yang baik) kerana sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang mereka kerjakan.” (al-Anfal:39)

Bukan pula terus bersikap toleransi dengan mereka. Kalau tidak mereka akan menginjak-injak orang Islam seperti apa yang berlaku sekarang. Tapi lain pula kalau mereka berhenti, tidak perlu kita serang mereka. Pendapat saya memerangi golongan sebegini bukan hanya dengan menggunakan senjata semata-mata tapi dengan bermacam-macam cara dengan kelebihan teknologi yang ada sekarang ini seperti media massa, media sosial dan lain-lain. Cumanya harus berani, tegas dan tetap dengan pendirian. Bukan menjadi seperti lalang yang tidak tetap. Sekejap ke timur sekejap ke barat. Kenapa perlu jadi begitu? Kepada siapa harus kita utamakan? Pandangan manusia atau Allah? Fikir-fikirkanlah kerana kita mempunyai akal.  

Kesimpulan yang Ustaz Fauzi simpulkan, kita jangan sesekali terleka dengan ancaman mereka. Sedarkah kita mereka sedang menyerang kita? Takkan masih ingin berdiam diri dan terus kaku seolah-olah kita tidak akan diserang oleh mereka kerana sikap toleransi yang melampau itu? Jangan! Kita sedang diserang, jadi yang harus kita lakukan adalah lawan balik. Lawan dengan mengikut syariat Islam. Jangan diam, kalau tidak apa yang akan kita perkatakan di hadapan Allah kelak apabila ditanya amal kita di dunia ini? Astaghfirullahalazim. Jom muhasabah dan teruskanlah bekerja untuk Islam. Moga Allah redha. Amiinn.

"Patutkah orang-orang yang melakukan kejahatan menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dengan menyamakan keadaan (mereka semua) semasa mereka hidup dan semasa mereka mati? Buruk sungguh apa yang mereka hukumkan itu." (45:21)

No comments:

Post a Comment