Monday 16 February 2015

Melawat Korea Selatan!

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah kali ini saya telah berpeluang untuk ke luar negara buat pertama KALInya pada awal Januari yang lalu. Pertama kali naik kapal terbang dan pertama kali ke luar negara! hehe..Agak ketinggalan, tapi better late than never kan? Jazakumullah khairan kathira kepada syarikat tempat saya bekerja sudi menaja saya dan rakan-rakan staff yang lain. Kalau nak tahu inilah company trip. Company apa? Biarlah rahsia.

Alhamdulillah sekali lagi dipanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kalau tidak kerana limpah dan kurnia-Nya tidak merasa saya memijakkan kaki ke Korea Selatan, pada musim sejuk pulak tu. Sangat-sangat sejuk. Seperti yang saya katakan tadi, pertama kali pergi negara orang, dan sudah terbiasa dengan cuaca khatulistiwa tiba-tiba terus merasa winter! Tak ke drastik tu! Walau bagaimanapun setelah kembali ke Malaysia saya dan rombongan yang lain dapat pulang ke Malaysia dengan sihat dan sejahteranya. Cuma adalah sedikit yang demam apabila balik ke Malaysia. Demam rindu Korea tak tahu lah pula.

Pada waktu ini bajet saya untuk ke luar negara tidak lah begitu cukup untuk saya bershopping sakan ketika berada di sana. Tapi alhamdulillah, Allah telah mencukupkan keperluan saya untuk pergi ke sana. Semua maklum kan nak ke luar negara memerlukan kos yang banyak sebab persiapan ke negara yang cuaca tidak sama dengan Malaysia memerlukan kita mencari kelengkapan yang secukupnya supaya boleh terus berada di sana untuk menikmati keindahan negara orang. Kalau tidak, duduk di bilik sahaja rugi lah kan. Jadi di sini saya ingin berkongsi apakah persediaan dan pengalaman saya untuk bercuti ke Korea Selatan pada musim sejuk a.k.a winter. Kenapa saya nak berkongsi juga di sini walaupun sudah banyak bloggers lain sudah berkongsi pengalaman yang sama? Hal ini kerana saya telah terhutang budi yang saaaaangat banyak kepada bloggers di luar sana yang sudi berkongsi pengalaman mereka untuk ke luar negara. Jadi mana tahu pengalaman saya boleh jadi berguna buat mereka yang memerlukan pada masa akan datang? Wallahua'lam.

Sebelum pergi lebih jauh saya nak kongsi tips utama lagi super penting dalam membuat apa-apa persiapan, iaitu berDOA. Sentiasa berdoa selepas solat misalnya supaya perjalanan pergi dan balik kita selamat dan Allah memudahkan segala urusan kita di sana. Sebab kita tidak akan pernah tahu kesukaran apa yang akan kita hadapi nanti. Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan tempat sebaik-baik meminta pertolongan dan perlindungan. Doa itu satu bentuk tawakkal kita kepada Allah SWT. Tapi ingat, bukan semata-mata nak travel je baru berdoa, tetapi selagi hayat dikandung badan. Justeru, janganlah sesekali tinggal solat dengan sengaja sebab solat itu juga adalah doa!

SEBELUM

Pasport (Dokumen Perjalanan)

Perkara pertama yang perlu ada untuk ke luar negara mestilah passport! Pertama kali saya buat passport memerlukan saya membuat research yang sangat banyak. Di mana tempat dia, apa yang perlu disediakan, macam mana nak buat, bagaimana keadaan dia dan lain-lain. Terima kasih sekali lagi kepada bloggers sebab sudi share pengalaman mereka. Pengalaman saya, saya buat di Puchong Utama. Saya buat pada hari bekerja pada bulan Disember tahun lepas. Walaupun pada hari bekerja, masih terlalu ramai orang beratur untuk buat passport di Pejabat Imigresen Puchong. Maklumlah pada ketika itu musim cuti sekolah. Jadi ramai ahli keluarga yang merancang untuk bercuti di luar negara. Bertuah sungguh mereka kan? Pada hari pertama saya sampai di pejabat Imigresen untuk ambil nombor giliran pada jam 8 pagi lebih, nombor dah habis! Staff RELA yang jaga kata, "esok datang awal-awal". Saya memang sedia maklum pasal nombor giliran memang cepat habis. Jadi tak terkejut sangat. Tapi tak tipu lah, kecewa pun ada juga tapi nak buat macam mana kan. Jadi saya pergi pula keesokkan harinya. Alhamdulillah rumah dekat.

Jadi saya mengambil keputusan untuk bertolak awal-awal pagi semata-mata untuk beratur mendapatkan nombor giliran untuk buat passport. Saya sampai di sana pada jam 6.50 lebih minit pagi. Seperti yang saya jangkakan memang agak panjang barisan dia sewaktu saya sampai. Selepas saya mestilah lagi panjang kan. Tidak hairanlah pukul 8 lebih dah habis nombor giliran. Memang penantian itu suatu yang menyeksakan. Justeru gunalah masa yang ada untuk melakukan aktiviti yang bermanfaat. Saya memilih untuk tilawah al-Quran sambil beratur (berdiri) di samping membuat hafazan mana-mana yang mampu. Alhamdulillah kurang rasa kekok untuk tilawah di kawasan umum mungkin sebab tidak ramai orang Melayu kot. Tapi tak patut begini...Seelok-eloknya bertilawah lah selalu, lawan rasa segan sebab apabila kita tidak mahu buat kebaikan kerana manusia, itu dah dikira riak. Jadi berhati-hatilah. Peringatan untuk diri sendiri juga.

Akhirnya saya dapat memiliki nombor giliran untuk membuat pasport. Satu kejayaan setelah lama menunggu. Seingat saya sebelum pukul 9 pagi pada ketika itu baru dapat nombor. Nombor giliran saya 64 seingat saya. Jadi kena tunggu 63 orang setel barulah sampai giliran saya. Waktu menunggu tu saya sambung je tilawah. Alhamdulillah dapat habis satu juzuk lebih dalam pukul 10 pagi lebih (kena biasa dengan 'lebih' nampaknya kerana saya memang tak ingat masa betul dia, lainlah kalau saya rajin nak rekod..hehe. pstt saya join ODOJ). Kalau waktu biasa rasanya jarang boleh capai macam ni. Ish3. InsyaAllah masa menunggu kita tidak menjadi terlalu membosankan dan kita boleh sabar menunggu dan menunggu. Sabar kan sebahagian daripada iman. hehe.

Alhamdulillah jam 12 tengah hari (mungkin lebih hehe) saya dapat setelkan urusan passport saya. Sepatutnya pukul 2 petang dan boleh ambil, tapi disebabkan saya bekerja jadi saya mengambil keputusan untuk ambil keesokkan harinya sahaja. Kalau nak ambil pasport sahaja tak perlu datang awal sangat pun takpe, datang masa opis depa dah buka. Ambil nombor untuk ambil pasport dan tunggu nombor kita dipanggil dan dapatlah pasport tu. Senang kan. Jadi apa persiapan buat pasport sebenarnya?
  • Persiapan mental dan fizikal (menunggu giliran-bergantung tempat dan masa)
  • Pakaian yang sopan dan kemas, nak ambil gambar kan (masuk premis kerajaan kena behave, ramai chinese yang pakai singkat masa tu kena cari skirt labuh sikit at least, baru boleh masuk)
  • Kad pengenalan (sangat penting)
  • Duit untuk buat passport bergantung berapa lama nak, saya buat 2 tahun je jadi perlu ada RM100 sahaja
  • Borang pula tak perlu (borang download online) just guna borang yang pegawai bagi masa ambil nombor giliran. Simple je borang dia, tanya nama, no ic, status perkahwinan, tinggi dan lain-lain. 
  • Tapi sebagai langkah berjaga-jaga boleh juga sediakan ic fotostat dan borang yang di-download beserta gambar untuk passport (ada blogger share, mereka perlukan semua ni)
Memang simple. Sebab itu pentingnya kena ada IC. Keseluruhan nak buat pasport ni subhanallah sangat senang just tunggu giliran (ini yang seksa hehe), kemudian bagi borang kecil yang dah siap diisi beserta ic, ambil gambar kita, cop jari. Selepas itu, tunggu (kalau ramai orang memang ambil masa sikit) pula untuk urusan pembayaran. Alhamdulillah teknologi memudahkan kerja kita. Sebenarnya bergantung pada tempat ramai atau tidak , kalau kawasan bandar yang ber-kepadatan tinggi macam area KL, Selangor memang ramai orang. Tapi kalau di negeri-negeri lain mungkin tidak ambil masa sangat untuk tunggu nombor giliran. Untuk lebih detail pasal pasport boleh terus ke laman web Imigresen Malaysia.

Sekian cerita pasal buat pasport..hehe panjang kan..Memang sebelum ni terniat nak share, tapi baru sekarang berpeluang alang-alang nak cerita pasal Korea ni.

Barang Keperluan
Untuk barang keperluan, saya google je dan jupe banyakkk blog yang kongsi pasal ni. Google je 'Persediaan ke Korea Musim Sejuk'. Kalau baca post daripada depa kebanyakan share perkara yang sama, sampai jadi lali sikit dengan barang yang perlu dibawa. Jadi better baca banyak-banyak blog, tak rugi pun.. Sekarang nak share pengalaman sendiri pula.hehe. Biasalah setiap orang ada pengalaman tersendiri kan.


Antara keperluannya:
Barang-barang farmasi:
  • Olive oil/lotion/lip balm- Atau boleh bawa vaseline sahaja, yang dari petroleum tu. Saya punya olive oil dan losyen rambut kena tahan semasa lalu security check kat airport Malaysia.huhu. Sebabnya tidak boleh bawa cecair melebihi 100 ml. Saya ingat kat kabin boleh, kat kargo yang tak boleh. Rupa-rupanya sebaliknya. Takpe belajar dari kesilapan. Jadi saya beli vaseline kat Korea sana dengan harga 3900 won sahaja. Wajib tau ada dalam handbag sebab bila cuaca sejuk, kulit akan cepat mengering. Boleh sapu pada area muka especially area kulit sensitif iaitu pipi dan bibir.
  • Ubat sendiri- Bagi sesiapa yang memerlukan makan ubat ikut masa
  • Minyak urut- Badan lenguh-lenguh nanti sebab banyak berjalan kan (tapi saya tak guna sangat masa tu)
  • Balm/salonplas - Senang juga guna salonplas ni sebab senang nak apply bila ada tempat yang lenguh-lenguh
  • Panadol (kalau perlu sangat-sangat)/koyot - jika sakit kepala tiba-tiba dan sebagai langkah berjaga-jaga
  • Pantyliner - untuk kegunaan wanita
  • Raincoat- saya tak bawa. Alhamdulillah tak hujan sangat semasa 4 hari kami berada di sana
  • Mafla - boleh tutup hidung dan mulut untuk memberi haba panas pada muka yang terdedah dengan angin sejuk selain dapat beri haba panas pada leher. Untung kepada mereka yang bertudung kerana tudung tu sendiri dah bagi perlindungan haba dan maruah kepada si pemakainya. Jadi kepada muslimah, pakai lah tudung kerana tudung itu wajib. Doa banyak-banyak supaya dikuatkan Allah untuk terus istiqomah. 
  • Botol air kosong/wet tissue/tisu kering/hand sanitizer-untuk kegunaan dalam toilet sebab depa tak guna air macam kita di Malaysia
  • Heat pack - beli di Daiso, RM5 je. Beli yang besar ye jangan yang kecil tak puas guna nanti
  • Toiletries bawa yang traveller kit sebab senang nak bawa, nak selamat jangan letak di cabin tapi letak sekali dengan luggage sebab bahan cecair kan takut melebihi 100 ml pula..huhu
Pakaian:
  • Long john atau heattech (baju nipis yang memerangkap haba badan setahu saya) - pakaian lapisan pertama
  • Stokin tebal - kaki pun kena bagi haba juga. Bawa lebih ye, kalau tak nak boleh basuh dan keringkan dengan guna heater yang ada
  • Sling beg/beg galas - Senang nak bergerak ke sana ke mari dan untuk jaga keselamatan barang kita
  • Winter jacket tebal, yang berat ye, jangan yang ringan sangat kesian badan kita. Lawatan kali ni saya bawa dua. 2-2 saya pinjam je sebab tak tahu bila pulak nak pakai lagi..huhu. Satu tebal satu nipis, pakai dua lapis lagi best sebab dapat tahan sejuk lebih. hehe. Yang penting bergantung pada keselesaan kepada si pemakai.
  • Sweater biasa - untuk dipakai selepas baju harian kita, kemudian baru pakai winter jacket
  • Glove (sarung tangan) - Glove yang tebal sikit. Lagi bagus ibu jari dan jari telunjuk dia boleh guna untuk kegunaan touchscreen application, handphone misalnya. Bawa lebih juga. Atau boleh basuh di sana.
  • Kalau wanita yang sudah biasa pakai armsock (sarung lengan) itu satu kelebihan sebab armsock juga dapat beri haba yang lebih pada badan. Jadi bawa armsock yang tebal-tebal ye. Nanti badan kita akan gatal-gatal sebab perubahan suhu, bila berada di kawasan sejuk tak rasa gatal, bila berada di kawasan panas mula rasa gatal-gatal terutama pada bahagian yang kurang lapis baju. Pengalaman saya apabila saya pakai armsock saya cuma rasa gatal pada tangan atas yang tak kena armsock je . Tapi jangan bimbang gatalnya tak lama insyaAllah. Doa banyak-banyak ye.
Keperluan lain:
  • Duit Korea tukar siap-siap di Malaysia sebab currency depa kan mahal . Kalau nak balik Malaysia pula, kalau ada duit Korea lebih, tukar siap-siap kat sana, kat airport depa pun boleh tukar sebab untung duit kita bila tukar dari duit depa. Untuk shopping pula, terus bajet nak shopping berapa dengan duit Malaysia berdasarkan kemampuan kita. Nanti just shopping guna duit yang dipegang tu. Jadi bajetlah within jumlah wang di tangan.
  • Makanan ringan- Saya bawa gula-gula getah je janjan lain tak bawa sebab masa makan dah ditentukan. Alhamdulillah.
  • Buku nota - Untuk catat apa yang perlu (nak tulis travel journal ke)
  • Universal traveller adapter - plug depa tak sama dengan kita. Ada certain guesthouse tu terus bagi extension dia untuk kita guna, yang best plug dua pin kita boleh terus guna plug dia. Just plug 3 pin kita je kena ada adapter ni. Charger handphone saya adalah LG 2 pin yang nipis tu. Jadi memang ok lah nak caj kat sana.
  • Dokumen penting (pasport, ic, tiket flight dll). Kata traveller guide kami sebelum pi, ic jangan bawa, just bawa passport je, sebab passport hilang senang nak buat baru, tapi kalau ic hilang sekali, lagi lama lah kita nak balik Malaysia. Lagi satu bawa bisnes kad tempat kita menginap. Kalau sesat just tunjuk kad tu bagi memudahkan orang tempatan tolong kita pulang. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar sepanjang kami berada di sana.
  • Kamera - Penting sebagai bukti hehe. Better guna kamera yang tak perlu tanggal glove, handphone misalnya. Sejukk.
Selesai pasal barang keperluan, kemudian boleh lah bertolak dengan tenang. InsyaAllah.

BERTOLAK
Kami pergi dan balik menggunakan perkhidmatan  AirAsia X. Terus sampai tanpa mana-mana transit. Jarak perjalanan kami memakan masa enam jam lebih dari KLIA2 ke Incheon Airport, pukul 1 pagi sampai pukul 8 pagi lebih waktu Malaysia, 7 pagi waktu Korea. Masa beza sejam je. Alhamdulillah perjalanan smooth sahaja dan kami sampai awal di Incheon Airport dari masa yang ditetapkan sampai kena tunggu kapal terbang yang sedang ambil penumpang barulah kami boleh keluar dari pesawat dengan jayanya hehe, dan mulalah rasa bahang winter Korea...

Bahang winter tu sat jela sebab lalu aerobridge kalau tak silap nama dia. Dah masuk airport jadi ok balik. Bila nak masuk toilet kat sana masing-masing cari botol kosong sebab dah maklum awal-awal pasal tu. Kemudian terus berjalan ke train untuk ke terminal Incheon untuk diperiksa oleh pihak imigresen Korea dan untuk tuntut bagasi kami.

Dah ambil bagasi kami, kami ke kawasan menunggu dan jumpa tour guide kami yang sedang pegang nama company kami. Kemudian naik bas. Nak ke bas tu rasa bahang winter sekejap je sebab dalam bas dah ada heater, dan paling best ada wifi. Alhamdulillah. Sepanjang di sana kami guna bas je sebab kami semua memang agak ramai. Memang penuh satu bas sebab ini merupakan family trip jadi ramai yang bawa ahli keluarga masing-masing. Destinasi pertama kami adalah Nami Island! Nak ke Nami Island ni ambil masa 2 jam dari Incheon Airport.

HARI PERTAMA SABTU
Sarapan pagi kami adalah makan roti yang dibekalkan oleh tour guide di dalam bas.
Apabila tiba ke jeti NAMI ISLAND, tour guide belikan tiket bot dahulu untuk kami semua. Sementara itu boleh lah ke toilet yang disediakan bagi yang memerlukan. Toilet di Korea kebanyakan ada air panas dan air sejuk jadi tak perlu risau akan kesejukan air pada musim winter.hehe. Sampai ke Pulau Nami, kami harus berjalan untuk ke restoran yang dituju iaitu Asian (Halal) Restaurant. Di situ kami dihidangkan chicken teriyaki. Sedap, alhamdulillah.

Setelah itu kami mendirikan solat jamak taqdim zohor dan asar di musalla yang terletak di tingkat dua Chinese Gallery. Bagus kan ada tempat solat istimewa untuk pengunjung muslim ke sini? Selepas itu barulah boleh bergambar sepuasnya sementara menunggu bot datang untuk ke destinasi seterusnya.

ELYSIAN SKI RESORT. Di sinilah destinasi kedua kami. Kat sini pengalaman baru yang kami dapat adalah bermain salji secara langsung. Sebenarnya boleh juga nak main ski bagi siapa yang berminat. Kepada mereka yang tidak tahan sejuk terutama bayi dan kanak-kanak, boleh ke kedai kopi yang ada. Kopi jela mampu minum sebab bukan kedai halal kan. Kemudian barulah kami bergerak untuk check in di Guest House Nung Maru yang terletak di Myeongdong. Kami diberi sebiji burger udang setiap seorang dalam perjalanan itu. Manakala air mineral pula memang disediakan dalam bas. Kata pemandu pelancong kami, di Korea, air minum memang disediakan di mana-mana tempat awam dan ia adalah percuma! Pada malamnya setelah check in dan membersihkan diri dan juga solat, kami keluar untuk cari makan sebab ramai yang kembali lapar. Jadi kami makan makanan seafood di kedai makan sekitar guest house kami sahaja. Alhamdulillah kedai belum tutup lagi.

HARI KEDUA AHAD

Perkara pertama yang dibuat sebelum keluar berjalan mestilah bersarapan pagi dahulu. Di Guest House Nung Maru hanya menyediakan sarapan pagi sahaja, sebab kebanyakan waktu lunch dan dinner ramai yang tiada di bilik sebab keluar berjalan kan. Tempat pertama kami pada hari kedua adalah NAMSAN TRADITIONAL VILLAGE. Setelah puas bergambar di situ kami naik bas pula untuk ke NAMSAN TOWER yang tidak jauh dari kampung itu. Di sini boleh cuba pakai baju tradisional mereka secara percuma! Kemudian lunch kami pergi ke ITAEWON. Di sini banyak sangat restoran muslim. Sesudah itu kami solat di Masjid Itaewon dan tidak lupa bergambar kenangan di sana.

Sesudah bergambar kami kembali naik bas untuk ke GYEONGBUK PALACE! Maklumlah hari Ahad, memang ramai sangat pengunjung ke sana, tak kira sama ada pengunjung tempatan dan foreigner macam kami menambah bilangan pengunjung yang datang. hehe. Sebenarnya tidak sempat juga nak explore ke seluruh istana sebab besar sangat. Jadi lalu sahaja mana yang sempat, ambil gambar kemudian pulang sebab malam ini ada aktiviti lagi. 

Pukul 5.30 malam di Seoul kami dah kena berkumpul. Waktu ini dah macam nak maghrib di Malaysia, jadi solat maghrib dulu bagi yang berkuasa. Seterusnya kami makan malam dahulu di restoran yang sama kami pergi pada hari pertama kami di Seoul. Malam itu saya memilih untuk makan kimbab! Sedap! Menu yang mampu pilih semestinya seafood bagi menjaga kehalalan makanan yang masuk dalam badan kami (penting ni!).

Kemudian sesudah makan bolehlah berjalan kaki ke NANTA MUSICAL SHOW! Kami melalui pasar-pasar Myeongdong di sini. Meriah! Tidak ketinggalan dakyah kristianisasi juga ada di pasar ini. Gigih betul depa. Bagaimana pula dengan kita yang yakin hanya Islam agama yang benar lagi diredhai Allah SWT? Astaghfirullahalazim. Setelah menonton pertunjukkan tersebut kami berjalan-jalan di MYEONGDONG MARKET seperti yang saya sebut sebelum ini. Di sini saya merasa kebab orang Pakistan + Korea.

HARI KETIGA ISNIN; SHOPPING DAY! 

Sesudah breakfast di Guest House Nung Maru, kami bertolak ke NAMDAEMUN. Di sini banyak pilihan keychain, kacip kuku, magnet untuk peti sejuk, baju I LOVE Korea, kerongsang, gelang, rantai dan lain-lain. Kebanyakannya adalah handmade! Kat sini pun ada pendakwah Kristian juga. Biasanya mereka bergerak sorang-sorang dan memegang kad besar pasal Kristian sambil berdakwah dengan membuat laungan kuat-kuat dalam bahasa Korea. Sesudah itu kami lunch di kedai Seafood yang selalu artis Malaysia datang bertandang. (nama kedai tak pasti..hehe) Pengunjung restoran boleh tengok gambar yang ditampal di dinding-dinding restoran mereka. Penuh dengan gambar orang kita!

Kemudian setelah makan, kami bergerak pula ke HARD ROCK CAFE SEOUL. Disebabkan di sini tiada tempat solat, makanya kawasan tangga menjadi pilihan. Asalnya tempat ini tidak termasuk dalam itinerary kami. Sebab itu tempat solat yang khusus tidak ada. Setelah itu baru lah pergi ke DONGDAEMUN. Di Dongdaemun saya hanya ber-window shopping dalam Doota sahaja. Begitu kagum dengan semangat kenegaraan mereka. Semua kedai-kedai yang ada di situ hampir semuanya menjual barangan buatan Korea. Jika dibandingkan dengan kita di Malaysia, jarang dapat jumpa barangan buatan Malaysia di kawasan kompleks pusat membeli-belah yang gah terutamanya. Sebenarnya Dongdaemun ada tempat menjual barangan seperti di Namdaemun juga. Tapi sayang saya tidak berkesempatan untuk meninjaunya. Mungkin lain kali kot, insyaAllah. Setelah itu kami pulang ke guest house. Untuk makan malam pula adalah nasi telur ayam dan telur ikan yang telah pun ditapau siap-siap. Malam itu adalah aktiviti bebas. Kan bagus kalau saya boleh jumpa mana-mana kenalan di Korea waktu itu...huhu.

HARI TERAKHIR SELASA:
Seperti biasa, kami breakfast dahulu di Guest House kemudian bersiap pula untuk ke CHEONGGYE STREAM sebelum ke INCHEON AIRPORT. Itulah destinasi akhir kami semasa di Korea. Disebabkan kesuntukkan masa kami hanya tapau nasi daging dan makan di airport. Makan malam pula kami adalah dalam flight sahaja. Kena tempah secara online awal-awal untuk dapat harga yang murah. InsyaAllah.

Yang hebatnya mengenai Sungai Cheongye, sungai ini sangat jernih walaupun berada di tengah-tengah kepesatan bandar Seoul. Sungguh hebat! Perkara ini tidak akan berlaku melainkan adanya kerjasama antara dua pihak iaitu rakyat dan pemerintah. Tahniah! Moga di Malaysia kita juga boleh menjaga sungai kita tanpa bergantung harap sebahagian pihak sahaja yang menjaganya sebab alam ini menjadi tanggungjawab kita semua untuk menjaganya.

Banyak yang boleh saya pelajari dari perjalanan ini. Antaranya saya kagum dengan semangat cintakan negara mereka sehinggakan kita boleh lihat kereta-kereta dan produk-produk yang ada di sana, mereka sangat mengutamakan jenama negara mereka sendiri. Boleh kata hampir tiada jenama dari negara luar. Hebat-hebat. Sebab itulah negara mereka cepat membangun dan berkembang.

Selain itu pula, saya juga kagum dengan etika mereka sesama manusia. Mereka sangat menghormati orang lain walaupun berbeza warganegara dan agama. Etika yang baik seperti beratur untuk masuk train, membuka pintu bagi yang memerlukan, murah dengan senyuman dan lain-lain haruslah kita contohi manakala kalau ada yang buruk harus menjadi sempadan dalam hidup kita.

Alhamdulillah selesai mencoret perjalanan saya ke Korea. Sebagai kenang-kenangan sebenarnya. hehe. InsyaAllah moga ada rezeki lain untuk saya mengenali negara yang lain pula. Aminn.


Sekian. 
p/s: Maaf ye gambar belum tersedia untuk tatapan semua.

2 comments:

  1. salam tihah.. bestnya g korea :)

    ReplyDelete
  2. Anis! Alhamdulillah rezeki saya. InsyaAllah turn Anis pula akan dtg :)

    ReplyDelete