Alhamdulillah, pada 22
Januari 2015 yang lalu saya diizinkan Allah SWT mengikuti kelas pengajian
Tafaqquh Fiddin di Surau Al-Islah di Taman Kajang Mewah bersama penceramah
tetap Ustaz Fauzi Asmuni. Post ini merupakan post kedua saya mengenai pengajian
ini dengan penceramah yang sama tetapi topik yang berbeza. Topik kali ini
membahaskan isu cabang dalam Islam yang menyebabkan berlakunya perbalahan dalam
kalangan umat Islam yang membahaskannya tanpa terkawal. Isu itu isu lain tak
bukan adalah isu khilaf.
MAKSUD KHILAF
Apa itu isu khilaf?
Sefaham saya, khilaf itu adalah apabila ada sebahagian ulamak bersepakat dan
ada sebahagian tidak bersepakat. Atau erti kata lain, sesuatu perkara yang
mempunyai banyak pendapat dalam kalangan ulamak. Sebab itu orang ramai sebut:
“ooo, itu ada khilafnya”, “khilaf tu…” “ulamak khilaf dalam hal ini…”. Maksud
ulamak pula adalah kata jamak bagi ilmuan. Wallahua’lam.
Khilaf ini merupakan
satu rahmat sebenarnya kepada umat Islam kerana ia tidak menyempitkan umat
Islam dalam melakukan sesuatu amal. Kenapa begitu? Sebab apabila ulamak khilaf
dalam sesuatu perkara pengikut tidak akan terkongkong dengan satu fahaman je.
Tapi ingat khilaf yang dimaksudkan di sini adalah dari segi
pengamalan/metodologi/kaifiat sahaja. Isu yang jelas contohnya isu aqidah tiada
khilaf, terus boleh dihukum sama ada halal atau haram, sah atau tidak sah dan
begitulah seterusnya.
Sebenarnya perbincangan
khilaf ini ada baiknya iaitu menggalakkan perbincangan ilmiah, tapi sayangnya
perbincangan yang tidak terkawal boleh mencetuskan huru-hara. Hal ini berlaku
apabila masing-masing ingin menegakkan pendapat masing-masing dan seolah-olah
memaksa orang lain mengikut pandangan dia. Tidak boleh begitu sebab
masing-masing ada hak untuk mempertahankan pandangan masing-masing sementelah
lagi Islam merupakan agama yang meraikan khilaf. Tapi sekali lagi diingatkan
bukan khilaf dari isu aqidah atau halal atau haram tetapi isu cabang seperti
fiqh, metodologi dan lain-lain.
Terdapat dua isu yang apabila dibincangkan secara berlebihan boleh
mencetuskan perbalahan iaitu Isu Metodologi Pemahaman Aqidah dan Isu
Bidaah.
- ISU
METODOLOGI PEMAHAMAN AQIDAH
Antara perbahasan aqidah
yang dimaksudkan mereka (harapnya bukan kita nauzubillah) adalah membandingkan
siapa yang lebih mengikuti fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ). Misalnya
mereka menyentuh nama besar seperti Asy’ari dan Maturidi, tidak bersetuju
dengan sifat 20 dan lain-lain lagi. Mereka sebenarnya harus sedar apa yang
mereka bahaskan itu bukanlah isu pokok dalam Islam tapi hanya isu cabang, iaitu
metodologi (kaedah pemahaman yang berbeza dalam memahami aqidah Islam). Jadi,
hal-hal sebegini tidak salah jika segolongan tidak sependapat dan janganlah
sampai tuduh orang itu kafir kalau tidak menggunakan kaedah yang sama dengan
dia. Ia salah dari sudut Islam!
Walau bagaimanapun,
kalaulah nak berbalah pasal muktazilah, murjiah, qadariyah, jabariyyah dan
fahaman sesat yang lain dipersilakan sebab dah nyata sesat kan?
Antara perbahasan mereka berdasarkan dalam dalil-dalil al-Quran dan hadis
adalah:
- Bagaimana Allah bersemayam di
atas arasy?
Tidak harus
dipersoalkan. Tapi kalau ada orang tanya juga: Jawapan yang disediakan
oleh Imam Malik Malik secara ringkasnya; Bertanya bagaimana Allah bersemayam
adalah bidaah, tapi yakin Allah bersemayam atas arasy adalah wajib.
- Bagaimana rupa Tangan Allah?
Juga tidak boleh ditanya
kerana Allah tidak menyerupai mana-mana makhluk.
- Bagaimana Allah akan turun dari
langit dunia pada sepertiga malam terakhir? [Berdasarkan hadis:
Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda, “Rabb kita turun ke langit dunia pada setiap malam yaitu ketika
sepertiga malam terakhir. Dia berfirman, ‘Siapa yang berdoa kepada-Ku,
maka akan Aku kabulkan. Siapa yang meminta kepada-Ku, maka akan Aku
berikan. Dan siapa yang yang memohon ampun kepada-Ku, maka akan Aku
ampuni.” (HR. Bukhari, no.1145 dan Muslim, no.758)]
Jangan ditanya kerana
Allah tidak menyerupai sebagaimana rupa makhluk turun mahupun naik.
- Nama-nama Allah juga
diperdebatkan antaranya:
Al-Jabbar (Maha Kuat) - Ar-Rahman (Maha Pemurah)
Al-Mani’ (Maha Pencegah) - Ar-Razzaq (Maha Pemberi Kurnia)
Ad-Darr (Membawa Mudarat) - An-Nafi’ (Memberi Manfaat)
Contoh daripada 99 asma ul husna di atas ada pro dan kontra yang nyata, jadi mereka mempertikaikan bahawa layakkah tuhan sebagai tuhan? Astaghfirullahalazim.
Contoh daripada 99 asma ul husna di atas ada pro dan kontra yang nyata, jadi mereka mempertikaikan bahawa layakkah tuhan sebagai tuhan? Astaghfirullahalazim.
- Ada pula yang kata Ibn Taymiyyah bukan beraqidah ASWJ sebab tak terima sifat 20. Ish3… Ini pun nak diperdebatkan? Ini kan metodologi nak faham aqidah je. Tak salah pun kalau terima atau tidak.
PARA ULAMAK SANGAT MENJAGA KESATUAN UMMAH
Saidina Umar al-Khattab
r.a pernah berkata bahawa beliau lagi suka kalau para ulamak ada khilaf sebab
kalau tidak ada khilaf maknanya semuanya akan bersepakat pada hal yang sama.
Makanya apabila seseorang tidak buat seperti yang disepakati oleh ulamak tersebut,
hukuman atau tuduhan senang akan ditimpakan kepadanya seperti berdosa besar,
haram dan lain-lain. Jadi umat juga yang akan tersempit.
Khalifah Umar al-Aziz
pula membezakan antara dua mu’tazilah iaitu mu’tazilah sesat dan yang tak sesat
supaya tidak mudah mengatakan seseorang itu sesat.
Tapi kalau murji’ah
(pelaku dosa besar jadi kafir, kalau ASWJ jadi fasiq), qadariyah dan jabariyah
yang nyata sesat tu boleh lah nak ditegakkan mana yang hak dan mana yang salah.
Apabila berhadapan
dengan masalah khilaf kesepakatan antara jemaah atau qariah sangat penting.
Contoh nak buat solat sunat terawih 8 rakaat atau 20 rakaat. Pernah Imam Hasan
al-Banna menyuruh para jemaah untuk mengerjakan solat sunat terawih di rumah
masing-masing sahaja kerana berlaku perdebatan untuk buat 8 rakaat atau 20
rakaat kerana menjaga ukhuwah itu wajib manakala mengerjakan solat terawih itu
sunat.
Bacaan qunut dalam solat
Subuh juga begitu. Contoh yang dilakukan oleh Imam Shafie apabila berada di
kawasan bermazhab hanafi, beliau tidak membaca doa qunut kerana menghormati
pandangan Imam Hanafi.
Pada zaman Imam Malik,
khalifah pada ketika itu ingin menjadikan pandangan Imam Malik sebagai
pandangan negara. Tetapi Imam Malik menolak kerana hal ini akan menyempitkan
khilaf. Jadi beliau tak nak paksa orang lain terima pandangannya semata-mata
sebab Islam sendiri meraikan khilaf.
Hebat kan mereka?
SEJARAH BAGAIMANA KEKELIRUAN SEBEGINI BOLEH TIMBUL
Pada zaman Islam yang
terbaik (menurut hadis Rasulullah SAW) iaitu pada zaman Rasulullah SAW, zaman
para sahabat, zaman tabiin dan zaman tabi’ tabiin, tiada berlaku kekeliruan
dalam aqidah yang boleh mencetuskan perbalahan kerana mereka begitu taat dengan
Allah dan Rasulullah SAW kerana keimanan dan ketaqwaan mereka yang begitu
mantap. Mereka begitu kuat berpegang dengan ayat “sami’na, wa ato’na” “kami
dengar dan kami taat”. Berbeza langsung dengan zaman selepas mereka sehingga
kini. Disebabkan kerana sifat tegas para ulamak juga pada ketika itu membuatkan
kurangnya perbincangan yang menyentuh hal itu sehingga masyarakat tidak mudah
keliru pada masa itu.
Tidak sepatutnya apabila
ada adanya sesuatu hukum, mesti nak dipersoalkan terlebih dahulu sebelum
merimanya. Bahaya tau sikap begini sebab ia menyerupai sikap bani Israel.
Contoh sikap mereka yang tidak patut; apabila Allah menyuruh supaya menyembelih
seekor sapi, ditanya dulu soalan-soalan kemudian baru nak buat. Sepatutnya
laksanakan sahaja terus tanpa perlu tanya-tanya lagi. Nyaris depa tak buat
sebab persoalan-persoalan yang mereka adakan itu. (Baca; Al-Baqarah:67-71)
Perluasan kuasa Islam
yang semakin berkembang sejak zaman khulafa’ ar-rashidin lagi menyebabkan
berlakunya pertembungan tamadun, terutamanya berlaku pada zaman bani
Abbasiyyah. Yang kita tahu, pada zaman tu berlakunya kemuncak perkembangan ilmu
pengetahuan. Pertembungan tamadun tersebut melibatkan tamadun Parsi (Parsi
bukan negara Arab ye, Parsi termasuklah negara Iraq dan Iran, jadi Imam Abu
Hanifah bukan Arab), Yunani, Rom, Mesir (zaman firaun) dan lain-lain. Ketika
ini perluasan kuasa, campur pula dengan kepesatan ilmu, menyebabkan orang Islam
mula berinteraksi dengan orang-orang dari negara yang bertamadun ini.
Orang
Islam mengambil karya Yunani, terjemah dan sebar. Banyak ilmu menjadikan
falsafah sebagai cara menterjemahkan sesuatu perkara. Ia juga berlaku pada
Islam. Disebabkan interaksi sebeginilah cara berfikir orang Islam mula berubah.
Muncul lah pemikiran yang ganjil seperti qadariyah, jabariyah, muktazilah dan
lain-lain. Hal ini berlaku kerana falsafah hanya menggunakan logik akal
semata-mata untuk berbincang sesuatu perkara. Kan salah menggunakan akal
semata-mata untuk faham Islam, aqidah terutamanya. Sebab itu ramai masyarakat
yang terkeliru sampai terikut juga dengan fahaman yang sesat itu.
Contoh Khalifah Ma’mun
memaksa semua rakyat menggunakan fahaman mu’tazilah sebagai fahaman utama
negara. Inilah akibatnya apabila berlaku kekeliruan yang dahsyat, sampaikan
kahlifah pun boleh terpengaruh! Sebab itu jugalah ramai ulamak pada ketika itu
yang mempertahankan aqidah yang benar dipenjarakan kerana tidak mahu menerima
fahaman mu’tazilah. Apa yang pelik dengan mu’tazilah? Mu’tazilah difahami
melalui falsafah juga. Contoh maksud makhluk dari segi falsafah adalah sesuatu
yang ada permulaan. Seperti yang kita tahu al-Quran juga ada permulaannya iaitu
ada hari permulaan turunnya al-Quran. Disebabkan itu, mu’tazilah kata al-Quran
itu adalah makhluk! Astaghfirullahalazim. ASWJ sangat menolak fahaman yang
mengimani bahawa al-Quran itu makhluk.
PENYELESAIAN
Contoh masalah kefahaman
‘Tangan-tangan Allah’. Macam nak nak justify tangan2 Allah itu. Jadi terbentuklah dua fahaman,
satu menolak ayat itu, yang kedua menerima ayat itu dengan mengimani tangan
seperti yang manusia tahu. Syirik tau kedua-dua fahaman ini!
Untuk menyelesaikan
fahaman yang sesat sebegini, pada tahun 200 hijrah, ulamak mengambil pendekatan
takwil ayat. Iaitu memberi maksud dengan ‘Tangan’ itu adalah ‘Kuasa’.
Tangan-tangan Allah itu boleh lah difahami sebagai kuasa-kuasa Allah. Inilah
nama dia pendekatan salaf! Muncul pula generasi selepas itu menggunakan
pendekatan khalaf iaitu membuat banyak takwil sebab apa? Sebab masyarakat
ketika itu susah nak faham. Susah nak terima macam tu je. Jadi tak boleh kita
bersangka buruk dengan pendekatan khalaf mahupun salaf. Mereka (ulamak) lakukan
sebegitu hanyalah untuk menyelamatkan ummah dari kekeliruan yang dahsyat
sehingga boleh membawa kepada fahaman aqidah yang salah! Jadi jangan duk gaduh
pasal salaf or khalaf sangat ye. Lainlah kalau melibatkan perkara yang
sememangnya haram.
Contoh penyelesaian yang
lain adalah:
- Bagaimana nak menggambarkan
Allah SWT. Jadi wujud pula sifat 20...
Kita kena tahu, yang
kita ni masyarakat yang marhaen ni tak mampu untuk rungkai atau faham dengan
sesungguhnya lainlah kalau kita belajar ilmu mengenainya. Perbincangan sifat 20
ini sangat rumit, sebab melibatkan falsafah. Jadi kita yang tahap ilmu yang
biasa-biasa ni tak usahlah membazir masa untuk mempertikaikannya.
- Isu qada’qadar
-
Zaman dulu mana ada bincang pasal ni sebab “sami’ na wa a tho’ na”. Mudah je
masyarakat dulu nak terima. Bila wujud pemikiran yang celaru macam yang
dibincangkan di atas, jadi susah pula masyarakat nak faham.
-
Contoh yang mereka dok melalut: Nabi Muhammad Allah telah menghendaki masuk syurga,
manakala Abu Lahab pula Allah telah menghendaki masuk neraka. Kalau Allah tidak
menghendaki Abu Lahab masuk neraka jadi mesti tak masuk neraka. Jadi tak adil
lah. – isunya menjadi serabut sebab kata perbuatan memilih kekufuran itu adalah
kuasa Allah atau kuasa Abu Lahab? Serabut tak serabut kan? Ish3... sebab tu
jangan duk fikir lebih-lebih. Gila jadinya nanti.
-
Untuk memberi kefahaman yang lebih baik pasal qada’ dan qadar ni, kita tengok
jawapan yang diberikan Saidina Ali rahimahullah, iaitu: Manusia hanya perlu
berusaha, natijah (hasil) Allah yang akan tentukan. Selebihnya jangan
dipersoalkan. Done! Mudahkan? Don’t
make your life so difficult sebab Islam itu mudah!
Selain ulamak menggunakan takwil untuk beri
penyelesaian atas kekeliruan umat ini, ulamak juga terpaksa menggunakan medium
perdebatan untuk beri kefahaman yang baik kepada masyarakat. Jadi muncullah
nama pelajaran ilmu tauhid, ilmu usuluddin, ilmu aqidah dan ilmu qalam.
Sebenarnya semua ilmu ini membawa kepada kefahaman aqidah yang sama. Tak caya
ce tengok maksud sebenar dia:
Tauhid: Mengesakan Allah SWT
Usuluddin: Asal dalam agama
Aqidah: Menyimpulkan semua perkara
Qalam: Kalamullah (kata-kata Allah SWT)
Begitulah hebatnya para
ulamak berjuang untuk menyelamatkan aqidah ummah. Serangan pemikiran sesat
seperti qadariyah (manusia yang tentukan segala-galanya) dan jabariyah (Allah
yang tentukan segala-galanya termasuk jadi jahat sekalipun), menyebabkan muncul
perbincangan sifat 20 dan lain-lain bentuk falsafah (seperti yang diterangkan
di atas). Jadi masalah umat Islam sekarang ini, berdebat antara metodologi
salaf dengan khalaf mana yang lebih benar! Ish3. Apa yang dibincangkan di atas
ini, semua pasal isu khilaf dalam metodologi aqidah. See, metodologi je pun. Tu
pun nak jadi isu besar. Rugi…rugi…masa dan tenaga...
Okey, seterusnya isu
bidaah pula.
2. ISU BIDAAH
Antara isu yang rancak
dibincangkan dalam masyarakat kita sekarang adalah isu maulid rasul, bacaan
yassin, tahlil dan hari-hari kebesaran Islam yang lain. Pendek kata SUNNAH VS
BIDAAH. Seperti yang kita tahu bidaah adalah perkara yang tiada langsung
sandaran dalam agama, siapa buat juga neraka jawabnya. Yang menjadi masalah
pemahaman ramai adalah cepat menghukum sesuatu perkara itu bidaah. Jadi kenalah
faham molek apa yang Rasulullah SAW kata pasal bidaah.
Sebenarnya, perkara yang
dibalahkan adalah kaifiat atau cara-cara/kaedah nak buat ibadah tu. Contohnya
isu-isu berikut:
- Bacaan yassin pada malam Jumaat
- Just nak bagi tahu kalau
pernah dengar kata surah yassin tu jantung al-Quran itu adalah hadis dhaif.
Yang Rasulullah SAW suruh baca surah setiap malam jumaat adalah surah al’Kahfi
sebab ada dalil manakala surah yassin takde. Saya yakin ramai yang tahu pasal
ini kan?
- Baca yassin ni pada
dasarnya adalah baca al-Quran. Kan ada dalil yang menyuruh kita umat Islam baca
al-Quran pada bila-bila masa. Jadi kalau dia nak baca surah yassin malam Jumaat
pun tak apa sebab kita boleh baca al-Quran bila-bila masa. Yang salahnya
apabila KATA Rasulullah SAW suruh baca pada malam Jumaat. Yang itu tiada
dasarnya. Memang bidaah. Yang satu lagi kaifiat bacaan yassin. Nak ikut pun
boleh tak ikut pun boleh. Yang penting jangan beri’tiqod mesti kena ikut
kaifiat tu! Kalau tak ikut tak sah. Hah, yang itu salah. Jadi kalau ada yang
baca surah yassin setiap malam Jumaat jangan cepat kita menuduh dia buat
perkara bidaah dan sebagainya. Bahaya tu, macam fitnah. Berdosa besar. Jadi
yang menjadi khilaf di sini adalah kaifiat membaca surah yassin atau membaca
sahaja tanpa kaifiat yang tertentu.
- Dua (2) kali azan dalam solat
Jumaat
- Pada
zaman Rasulullah SAW hanya dilaungkan satu kali sahaja azan manakala zaman
Saidina Uthman bin Affan dilaungkan dua kali untuk mengajak kaum muslimin
mengerjakan solat Jumaat sebab khuatir ramai pemuda yang lain tak perasan azan
pertama. Jadi nak laung azan dua kali atau satu kali tak apa yang penting ada
dasar dia iaitu mesti azan sebelum solat. Jadi, bilangan azan juga
dikira pertambahan kaifiat.
- Jumlah rakaat dalam solat sunat
terawih, 8 @ 20?
8 atau 20 raakat tidak
menjadi masalah untuk kita memilihnya. Bergantung kepada kemahuan kita. Tak
boleh paksa orang untuk terima apa yang kita setuju sahaja. Sebab apa, solat
sunat terawih memang ada sandarannya dalam Islam, kaifiat mengerjakannya sahaja
yang menjadi khilaf para ulamak.
- Wirid, doa selepas solat secara
berjemaah
Tidak ada salahnya untuk
diamalkan. Ulamak khilaf pasal susunan wirid dan bacaan doa selepas solat
secara berjemaah. Susunan wirid dan doa itu adalah sekadar kaifiat sahaja. Nak
ikut mana-mana boleh selagi tak langgar syarak sebab bacaan wirid dan doa
selepas solat ada sandarannya dalam Islam, dan ia bukan bidaah.
- Memperingati kelahiran
Rasulullah SAW
Memperingati hari-hari
peristiwa besar dalam Islam juga tidak salah. Dalam al-Quran sendiri banyak
menceritakan sirah supaya kita boleh baca dan ambil iktibar daripadanya. Jadi
memperingati kelahiran Rasulullah SAW ada sandaraanya dalam Islam sebab ia termasuk
memperingati peristiwa besar dalam Islam. Jadi, ia bukan bidaah. Yang menjadi
khilaf adalah kaifiat menyambutnya.
Kesimpulannya khilaf
menyediakan satu ruang yang cukup besar kepada umat Islam sejagat. Jadi jangan
pula kita menyempitkannya yang hanya akan menyusahkan kita untuk beramal.
Justeru, kita harus berpada-pada dengan masalah khilaf kerana membincangkannya
secara terus menerus hanya akan membazirkan masa, bermasam muka, tidak aman dan
menghadapi suasana yang tidak selesa. Langsung membuatkan kita tidak fokus
kepada hal yang lebih besar iaitu menuju ustaziatul alam. Wallahu’alam.
Sekian, terima kasih.
Moga bermanfaat.
p/s: Maaf, panjang betul
entri kali ini.
No comments:
Post a Comment