Monday, 21 January 2013

Lagi Mengenai Penyelewengan


JALAN DAKWAH
BAB 6: LAGI MENGENAI PENYELEWENGAN
            
Penjelasan secara lanjut dari bab sebelumnya. Supaya beriltizam untuk tidak menuduh dan berburuk sangka kepada sesiapa pun. Penyelewengan ini berlaku kerana salah kefahaman konsep dan dangkal dalam kefahaman. Akibatnya tergelincir dari segi fikrah dan harakiah. Semakin hari semakin teruk kecuali Allah swt memberi rahmat untuk kembali ke jalan yang lurus. (Al-an-am:153)

6.1  KONTRADIKSI DAN KESULITAN
Seorang muslim yang ghairah dan memandang persekitarannya lalu menanggapi  kehidupan seperti berikut:
Dilemma dalam berdakwah
·         Biasanya akan memilih yang ke-2 kerana akidah dalam diri yang punyai kuasa yang kuat ke atas jiwa manusia.
·         Tatkala itu memikirkan segala tindakan dan jalan yang harus diambil.
·         Jika tiada siapa yang memberi tunjuk ajar dan membimbingnya, mungkin dia pilih jalan yang menyeleweng dan terus terdorong dalam penyelewengan itu.
·         Lalu akan menyalahkan usaha orang lain yang tidak setuju dengannya.
·         Biasanya berlaku kepada anggota yang baru dilantik.

6.2  SIAPAKAH YANG BERTANGGUNGJAWAB?
·         Penyeleweng?
·         Kita harus periksa perkara yang menyebabkan peyeleweng itu menyeleweng.
·         Kekosongan jiwa agama yang dihayati oleh golongan pemuda mengalami kotradiksi yang hebat iaitu antara masyarakat yang rosak dengan masyarakat Islam yang dicita-citakannya, dan rintangan yang dihadapi oleh para du’at.
·          Manakala kekuasaan berada di tangan golongan perosak.
·         Jemaah Islam pula yang sepatutnya mengumpulkan pemuda yang mahu bekerja untuk Islam, lemah dari segi tanzimnya.
·         Jemaah Islam patut memberi bimbingan mengikut acuan Rasulullah saw tanpa henti sehingga kita menemui Allah swt.
·         Sikap tergopoh-gapah juga menyebabkan berlakunya penyelewengan.
·         Kita (jemaah) harus merasakan kewajipan kita menerangkan kepada pemuda Islam tentang jalan yang benar berpandukan pengalaman generasi terdahulu dengan mengharap taufik dan hidayah Allah swt.

6.3  SYUMUL DAN BERPANDANGAN JAUH
·         Kita haruslah syumul dan berpandangan jauh.
·         Semangat sahaja tidak cukup kerana menunjukkan kedangkalan jiwa, kurang persediaan dan sifat yang tidak sabar.
·         Bagi mereka, dengan hanya semangat dapat merealisasikan sesuatu untuk Islam yang mana sebelum ini tidak dapat direalisasikan. Lebih melampau, mereka yang tidak bersetuju dengan pendapatnya akan dianggap bacul  dan lemah.
·         Kita mahukan perubahan yang syumul bukan hanya sampingan/juz iyyah.
·         Hal ini kerana musuh kita adalah antarabangsa. Setiap pelusuk tempat mereka ada, tambah-tambah mereka kelihatan lebih berkuasa dari kita termasuklah dari segi teknologi.
·         Justeru, kita harus alert/ambil perhatian dan beri perhitungan yang sewajarnya.

6.4  JALAN YANG SAHIH
·         Antara tugas kita adalah mengubah kenyataan yang batil kepada yang hak. Untuk ini kita harus:
ü  Tanam kukuh asas akidah dalam jiwa.
ü  Mendidik dan mempersiapkan generasi mukmin yang sebenar.
ü  Mampu bangkit membuat perubahan.
ü  Membangunkan rumah tangga muslim yang menjelmakan Islam dalam setiap kegiatan.
ü  Berusaha sungguh-sungguh memenangi public opinion (pandangan org ramai) untuk memihak kepada Islam.
·         Inilah jalan yang sahih tanpa gopoh untuk dapatkan hasil.
·         Sesungguhnya masa diukur dengan umur dakwah, bukannya umur perseorangan.
·         Mungkin ada yang kata dakwah ini lambat tambah-tambah lagi mendapat tentangan yang hebat daripada pendokong kebatilan.
·         Untuk menjawabnya: Rasulullah saw pernah menghadapi situasi begini, namun demikian baginda dapat memantapkan dasar-dasarnya.
·         Kekuatan iman dan kejituan akidah dapat mengalahkan kafirin dan pejuang kebatilan. Benarlah firman Allah: (Ar-rad: 17).

6.5  MENGUBAH REALITI DAN MENGHAPUSKAN KEMUNGKARAN
  • ·         Kita tidak boleh memaksa perubahan yang drastik berlaku terhadap masyarakat (berperang dll).
  • ·         Hal ini akan melibatkan para pendukung jatuh ke dalam pertarung juz’iyyah. Hal ini akan memburukkan lagi keadaan:

ü  Memburukkan bentuk usaha dan amal Islami.
ü  Menjauhkan manusia dari para dai’e.
ü  Membangunkan tembok penghalang antara manusia dengan masyarakat.
  • ·         Contoh memusnahkan tempat pub atau tempat maksiat yang lain untuk menghapuskan kemungkaran. Mereka pasti akan membinanya lagi bahkan lebih baik. Seperti yang pernah berlaku dahulu, jawab mereka (dalam akhbar) dengan sombong:

Mereka meruntuhkannya tetapi Allah memperkembangkan dan membaikinya.
  • ·         Tidaklah apabila kita tidak berbuat demikian kita meredhai perbuatan mereka. Tiada faedah untuk kita baiki cabang-cabang apabila akarnya sudah rosak teruk.
  • ·         Contoh Rasulullah saw tidak pula menghancurkan berhala-berhala di sekitar kaabah semasa baginda dan para sahabat tawaf mengelilingi kaabah semasa menziarahi Mekah. Selepas pembukaan Kota Mekah barulah baginda berbuat demikian kerana pada masa itu tidak mungkin berhala itu akan dibina kembali setelah dimusnahkan.
  • ·         Ada 2 hal yang kita tidak boleh lakukan, [analogi] pertama semasa pokoknya masih lembut, apabila angin datang, ia akan liang-lentok, dan kembali tegak apabila telah reda, kedua, apabila pokok sudah keras untuk tunduk dan condong, tiada yang bisa mencondongkannya (merbahaya-dan boleh diperangi kerana tidak redha berada di bawah pengaruh yang lemah; Al-Hajj:39).
  • ·         Begitulah dakwah Islam, tidak sesuai menghadapi musuh ketika masih baru, bilangan yang tidak ramai dan masih lagi berjinak-jinak dengan Islam. Jadi harus dihadapi dengan sabar, ketahanan dan ketabahan serta redha sehinggalah berjaya menjadi organisasi yang kuat.


6.6  KESABARAN, KETAHANAN, DAN PENYAMPAIAN DAKWAH
·         Perkara di atas sangat ideal dilaksanakan dalam berjihad. Merupakan 3 unsur di peringkat pertama dakwah.
·         Kadang-kala proses ini mengakibatkan istisyad (mati syahid, seperti Yassir & Sumayyah ra).
·         Oleh itu kita harus mengetahui sirah. Melalui sirah kita akan mendapat bekalan dan kekuatan yang mendorong kita meneruskan kerja dakwah.
·         Secara zahirnya ada yang kata sikap begini tindakan yang negatif. Sangkaan ini salah kerana pada hakikatnya inilah kemuncak positif. Kerana bisa mengalahkan pihak musuh. Kekalahan ini sebenarnya telahpun dirasai oleh Abu Jahal tatkala berhadapan dengan kesabaran dan ketahanan Bilal bin Rabah.

6.7  JIHAD DAN MENJUAL DIRI KEPADA ALLAH
·         Ada yang bertanya, mengapa kita tidak terus berjihad dan menyerahkan harta kepada Allah? Jawap MM: pengorbanan itu tidak berhak dilaksanakan sehinggalah pada masa yang sesuai iaitu, masa yang disyariaatkan kita untuk mengeluarkan harta di jalan Allah bukan mengikut kesesuaian sendiri.
·         Kerana Allah yang mengira amal-amal kita dan menentukan masa yang sesuai untuk kita menjual diri kita kerana Allah.
·         Kita tidak boleh didorong dengan sentimen, tindakan yang melulu sehingga melakukan pengorbanan juz’iyyah sehingga tidak memberi faedah kepada dakwah seluruhnya.
·         Tindakan sebeginilah yang akan memberi keuntungan kepada para pendukung kebatilan.
·         Kata-kata hikmah mengenai hal ini ialah:
Orang yang telah menjual dirinya kepada Allah tidk berhal le atas orang yang menyiksanya. Sesungguhnya Allah lah yang mempunyai hak ke atasnya sama ada Dia hendak mengamouninya atau menyiksanya ”.

~Bab 6 Jalan Dakwah Tulisan Mustafa Masyhur~moga bermanfaat buat pendakwah di luar sana~

No comments:

Post a Comment