JALAN DAKWAH
BAB 6: LAGI MENGENAI
PENYELEWENGAN
Penjelasan secara lanjut dari bab
sebelumnya. Supaya beriltizam untuk tidak menuduh dan berburuk sangka kepada
sesiapa pun. Penyelewengan ini berlaku kerana salah kefahaman konsep dan
dangkal dalam kefahaman. Akibatnya tergelincir dari segi fikrah dan harakiah. Semakin
hari semakin teruk kecuali Allah swt memberi rahmat untuk kembali ke jalan yang
lurus. (Al-an-am:153)
6.1 KONTRADIKSI DAN KESULITAN
Seorang muslim
yang ghairah dan memandang persekitarannya lalu menanggapi kehidupan seperti berikut:
![]() |
Dilemma dalam berdakwah |
·
Biasanya
akan memilih yang ke-2 kerana akidah dalam diri yang punyai kuasa yang kuat ke
atas jiwa manusia.
·
Tatkala
itu memikirkan segala tindakan dan jalan yang harus diambil.
·
Jika
tiada siapa yang memberi tunjuk ajar dan membimbingnya, mungkin dia pilih jalan
yang menyeleweng dan terus terdorong dalam penyelewengan itu.
·
Lalu
akan menyalahkan usaha orang lain yang tidak setuju dengannya.
·
Biasanya
berlaku kepada anggota yang baru dilantik.
6.2 SIAPAKAH YANG BERTANGGUNGJAWAB?
·
Penyeleweng?
·
Kita
harus periksa perkara yang menyebabkan peyeleweng itu menyeleweng.
·
Kekosongan
jiwa agama yang dihayati oleh golongan pemuda mengalami kotradiksi yang hebat iaitu
antara masyarakat yang rosak dengan masyarakat Islam yang dicita-citakannya, dan
rintangan yang dihadapi oleh para du’at.
·
Manakala kekuasaan berada di tangan golongan
perosak.
·
Jemaah
Islam pula yang sepatutnya mengumpulkan pemuda yang mahu bekerja untuk Islam,
lemah dari segi tanzimnya.
·
Jemaah
Islam patut memberi bimbingan mengikut acuan Rasulullah saw tanpa henti
sehingga kita menemui Allah swt.
·
Sikap
tergopoh-gapah juga menyebabkan berlakunya penyelewengan.
·
Kita
(jemaah) harus merasakan kewajipan kita menerangkan kepada pemuda Islam tentang
jalan yang benar berpandukan pengalaman generasi terdahulu dengan mengharap
taufik dan hidayah Allah swt.
6.3 SYUMUL DAN BERPANDANGAN JAUH
·
Kita
haruslah syumul dan berpandangan jauh.
·
Semangat
sahaja tidak cukup kerana menunjukkan kedangkalan jiwa, kurang persediaan dan
sifat yang tidak sabar.
·
Bagi
mereka, dengan hanya semangat dapat merealisasikan sesuatu untuk Islam yang
mana sebelum ini tidak dapat direalisasikan. Lebih melampau, mereka yang tidak
bersetuju dengan pendapatnya akan dianggap bacul dan lemah.
·
Kita
mahukan perubahan yang syumul bukan hanya sampingan/juz iyyah.
·
Hal
ini kerana musuh kita adalah antarabangsa. Setiap pelusuk tempat mereka ada,
tambah-tambah mereka kelihatan lebih berkuasa dari kita termasuklah dari segi
teknologi.
·
Justeru,
kita harus alert/ambil perhatian dan beri perhitungan yang sewajarnya.
6.4 JALAN YANG SAHIH
·
Antara
tugas kita adalah mengubah kenyataan yang batil kepada yang hak. Untuk ini kita
harus:
ü
Tanam
kukuh asas akidah dalam jiwa.
ü
Mendidik
dan mempersiapkan generasi mukmin yang sebenar.
ü
Mampu
bangkit membuat perubahan.
ü
Membangunkan
rumah tangga muslim yang menjelmakan Islam dalam setiap kegiatan.
ü
Berusaha
sungguh-sungguh memenangi public opinion (pandangan
org ramai) untuk memihak kepada Islam.
·
Inilah
jalan yang sahih tanpa gopoh untuk dapatkan hasil.
·
Sesungguhnya
masa diukur dengan umur dakwah, bukannya umur perseorangan.
·
Mungkin
ada yang kata dakwah ini lambat tambah-tambah lagi mendapat tentangan yang
hebat daripada pendokong kebatilan.
·
Untuk
menjawabnya: Rasulullah saw pernah menghadapi situasi begini, namun demikian
baginda dapat memantapkan dasar-dasarnya.
·
Kekuatan
iman dan kejituan akidah dapat mengalahkan kafirin dan pejuang kebatilan. Benarlah
firman Allah: (Ar-rad: 17).
6.5 MENGUBAH REALITI DAN MENGHAPUSKAN
KEMUNGKARAN
- · Kita tidak boleh memaksa perubahan yang drastik berlaku terhadap masyarakat (berperang dll).
- · Hal ini akan melibatkan para pendukung jatuh ke dalam pertarung juz’iyyah. Hal ini akan memburukkan lagi keadaan:
ü
Memburukkan
bentuk usaha dan amal Islami.
ü
Menjauhkan
manusia dari para dai’e.
ü
Membangunkan
tembok penghalang antara manusia dengan masyarakat.
- · Contoh memusnahkan tempat pub atau tempat maksiat yang lain untuk menghapuskan kemungkaran. Mereka pasti akan membinanya lagi bahkan lebih baik. Seperti yang pernah berlaku dahulu, jawab mereka (dalam akhbar) dengan sombong:
“Mereka meruntuhkannya tetapi Allah
memperkembangkan dan membaikinya.”
- · Tidaklah apabila kita tidak berbuat demikian kita meredhai perbuatan mereka. Tiada faedah untuk kita baiki cabang-cabang apabila akarnya sudah rosak teruk.
- · Contoh Rasulullah saw tidak pula menghancurkan berhala-berhala di sekitar kaabah semasa baginda dan para sahabat tawaf mengelilingi kaabah semasa menziarahi Mekah. Selepas pembukaan Kota Mekah barulah baginda berbuat demikian kerana pada masa itu tidak mungkin berhala itu akan dibina kembali setelah dimusnahkan.
- · Ada 2 hal yang kita tidak boleh lakukan, [analogi] pertama semasa pokoknya masih lembut, apabila angin datang, ia akan liang-lentok, dan kembali tegak apabila telah reda, kedua, apabila pokok sudah keras untuk tunduk dan condong, tiada yang bisa mencondongkannya (merbahaya-dan boleh diperangi kerana tidak redha berada di bawah pengaruh yang lemah; Al-Hajj:39).
- · Begitulah dakwah Islam, tidak sesuai menghadapi musuh ketika masih baru, bilangan yang tidak ramai dan masih lagi berjinak-jinak dengan Islam. Jadi harus dihadapi dengan sabar, ketahanan dan ketabahan serta redha sehinggalah berjaya menjadi organisasi yang kuat.
6.6 KESABARAN, KETAHANAN, DAN PENYAMPAIAN
DAKWAH
·
Perkara
di atas sangat ideal dilaksanakan dalam berjihad. Merupakan 3 unsur di
peringkat pertama dakwah.
·
Kadang-kala
proses ini mengakibatkan istisyad (mati syahid, seperti Yassir & Sumayyah
ra).
·
Oleh
itu kita harus mengetahui sirah. Melalui sirah kita akan mendapat bekalan dan
kekuatan yang mendorong kita meneruskan kerja dakwah.
·
Secara
zahirnya ada yang kata sikap begini tindakan yang negatif. Sangkaan ini salah
kerana pada hakikatnya inilah kemuncak positif. Kerana bisa mengalahkan pihak
musuh. Kekalahan ini sebenarnya telahpun dirasai oleh Abu Jahal tatkala
berhadapan dengan kesabaran dan ketahanan Bilal bin Rabah.
6.7 JIHAD DAN MENJUAL DIRI KEPADA ALLAH
·
Ada
yang bertanya, mengapa kita tidak terus berjihad dan menyerahkan harta kepada
Allah? Jawap MM: pengorbanan itu tidak berhak dilaksanakan sehinggalah pada
masa yang sesuai iaitu, masa yang disyariaatkan kita untuk mengeluarkan harta
di jalan Allah bukan mengikut kesesuaian sendiri.
·
Kerana
Allah yang mengira amal-amal kita dan menentukan masa yang sesuai untuk kita
menjual diri kita kerana Allah.
·
Kita
tidak boleh didorong dengan sentimen, tindakan yang melulu sehingga melakukan
pengorbanan juz’iyyah sehingga tidak memberi faedah kepada dakwah seluruhnya.
·
Tindakan
sebeginilah yang akan memberi keuntungan kepada para pendukung kebatilan.
·
Kata-kata
hikmah mengenai hal ini ialah:
“Orang
yang telah menjual dirinya kepada Allah tidk berhal le atas orang yang
menyiksanya. Sesungguhnya Allah lah yang mempunyai hak ke atasnya sama ada Dia
hendak mengamouninya atau menyiksanya ”.
~Bab 6 Jalan Dakwah Tulisan Mustafa Masyhur~moga bermanfaat buat pendakwah di luar sana~
No comments:
Post a Comment